Ianya merupakan sebahagian daripada pembayaran dividen tahunan LTAT yang diberi dalam bentuk Dana Unit Amanah dan diklasifikasikan sebagai Bonus Khas. Jumlah pembayaran dividen tahunan ini bergantung kepada prestasi kewangan semasa LTAT.
Dana Unit Amanah ini dibeli oleh LTAT bagi pihak pencarum wajib/sukarela dan diberikan secara percuma semasa berkhidmat dengan Angkatan Tentera Malaysia.
AHAM Capital merupakan syarikat pengurusan Dana Unit Amanah yang dilantik oleh LTAT untuk menguruskan dana unit amanah untuk pencarum-pencarum LTAT.
Dana unit amanah atau umum dikenali sebagai ‘Unit Trust Scheme’ merupakan instrumen pelaburan secara kolektif yang mengumpul modal pelabur dalam sebuah dana yang diuruskan oleh pengurus dana professional.
Dana tersebut akan melabur dalam portfolio pelbagai yang terdiri daripada ekuiti, sekuriti berpendapatan tetap dan aset-aset lain seperti mana yang diluluskan dalam surat ikatan serta Garis Panduan Suruhanjaya Sekuriti untuk Dana Unit Amanah.
Dana unit amanah membentuk satu perhubungan antara pemegang unit, pemegang amanah sebagai badan bebas dan syarikat pengurusan. Perhubungan ini dikawal selia daripada segi undang-undang oleh surat ikatan yang telah didaftarkan di Suruhanjaya Sekuriti.
Pemberian Dana Unit Amanah bermula pada tahun 2001 khas kepada anggota yang mencarum ke dalam tabung LTAT.
Ianya diberikan kepada anggota ATM yang menamatan perkhidmatan pada tahun 1996 sehingga tahun 2017 berdasarkan kelayakan yang telah ditetapkan oleh pihak Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).
Pindaan dana/jualan balik dana unit amanah LTAT hanya boleh dilakukan selepas anda tamat perkhidmatan/bersara. Proses ini boleh dilakukan di mana-mana cawangan AHAM Capital. Anda juga disarankan untuk meneruskan pelaburan anda untuk simpanan hari tua.
Sila dapatkan khidmat nasihat daripada Pegawai kami bagi membantu anda dalam membuat keputusan yang bijak.
Pastikan anda telah tamat perkhidmatan/berhenti daripada perkhidmatan dengan ATM dan telah memiliki MyKad (Kad Pengenalan Diri).
Langkah 1 – Sila klik SINI untuk membuat semakan pelaburan secara layan diri, atau hubungi Pegawai Khidmat Pelanggan kami di talian 1300 80 1188 bagi mengetahui nilai semasa pelaburan anda.
Langkah 2 – Sila pantau prestasi semasa unit amanah anda daripada masa ke semasa. Anda boleh simpan pelaburan ini sehingga ianya diperlukan. Adalah disarankan penjualan yang ingin dilakukan dilakukan ketika waktu prestasi dana di waktu yang baik (ketika harga pasaran tinggi)
Langkah 3 – Sila sediakan dokumen penjualan mengikut syarat-syarat yang telah ditetapkan sekiranya anda berniat ingin membuat penjualan.
Langkah 1: WhatsApp kami di 012-6068685. Nyatakan “Permohonan Penjualan Unit Amanah” dan tunggu jawapan balas daripada Khidmat Pelanggan kami.
Langkah 2: Sila kemukakan dokumen berikut kepada Khidmat Pelanggan kami.
(Sila lihat contoh dibawah sebagai panduan anda)
*Sila pastikan kesemua gambar dan dokumen yang dihantar adalah jelas bagi mengelak sebarang kesulitan sepanjang proses penjualan.
Dan, tunggu maklumbalas Khidmat Pelanggan kami bagi Langkah seterusnya.
Langkah 3: Lengkapkan semua maklumat yang dikehendaki didalam Google Form yang dihantar oleh Khidmat Pelanggan kami dan hantar kembali.
Langkah 4: Anda akan menerima e-mel daripada AHAM. Sila Semak e-mel anda bagi Langkah seterusnya. Klik butang “Click Here to Verify” untuk mengesahkan penjualan yang anda lakukan.
Langkah 5: Masukkan nombor MyKad anda seperti yang diminta.
Langkah 6: Sila Semak butiran penjualan anda:Jika semakan selesai dilakukan, sila pastikan kotak dibahagian akhir ditandakan sebelum menekan butang “Approve” bagi mengesahkan penjualan yang dilakukan.
Langkah 7: Anda akan menerima SMS daripada pihak AHAM Capital. Sila semak no TAC yang diberikan dan masukkan nombor TAC berikut sebelum menekan butang “Approve” bagi mengesahkan transaksi penjualan.
Langkah 8: Anda akan menerima e-mel daripada “AHAM Capital Service”. Sila semak e-mel anda sebagai bukti transaksi penjualan yang telah dilakukan.
*Sila klik SINI untuk lihat lampiran proses penjualan melalui WhatsApp.
Tempoh pembayaran akan mengambil masa selama sepuluh (10) hari selepas pihak AHAM Capital menerima semua dokumen diperlukan dengan lengkap.
Tempoh pembayaran yang akan dilakukan bagi setiap dana adalah seperti berikut:
Nama Dana | Kategori Pelaburan | Tempoh Bayaran Balik (Hari) |
---|---|---|
Dana Equity | Dalam Negara | T+3 |
Dana Aiiman Balanced | Dalam Negara | T+3 |
Dana Bond | Dalam Negara | T+3 |
Dana Aiiman Equity | Dalam Negara | T+3 |
Dana Principled Growth | Dalam Negara | T+3 |
Dana Tactical | Dalam Negara | T+3 |
Dana Growth | Dalam Negara | T+3 |
Dana Aiiman Growth | Dalam Negara | T+3 |
Dana Select Asia Pacific Ex Japan Dividend | Luar Negara | T+5 |
Dana Aiiman Asia Ex Japan Growth | Luar Negara | T+6 |
*Nota:
(T hari) merujuk kepada tarikh perdagangan/urusan samada jual/beli
(+3) merujuk kepada tarikh penyelesaian / pembayaran transaksi wang tunai dan sekuriti berlaku.
Jumlah yang tertera di dalam Surat Pemberian Dana Unit Amanah daripada LTAT adalah jumlah asal pelaburan yang diberikan kepada anda. Ianya diberikan didalam perkiraan jumlah unit pelaburan, bukan didalam nilai Ringgit Malaysia (RM).
Manakala, jumlah penjualan balik yang disalurkan ke dalam bank akaun anda adalah merujuk kepada jumlah keseluruhan (jumlah asal dicampur dengan dividen yang dibayar) dan dikira dalam nilai aset bersih dana (RM) mengikut tarikh jualan yang dilakukan.
Contoh pengiraan jumlah jualan balik:
Jumlah Unit Pegangan | Harga Seunit (Nilai Aset Bersih) | Nilai Jumlah Pelaburan yang dibayar (berdasarkan nilai aset bersih harian) |
---|---|---|
15,433.00 unit | RM 0.5187 | RM 8,005.10 (15,433.00 unit x RM 0.5187) |
Ya. Anda boleh dan digalakkan untuk terus menyimpan pelaburan sedia ada bagi mengembangkan simpanan anda untuk kegunaan hari mendatang khususnya waktu persaraan.
Tambahan pelaburan boleh dilakukan selepas anda tamat perkhidmatan tetapi pelaburan tambahan ke dalam Dana Perwira tidak boleh dilakukan. Namun, anda mempunyai pelbagai pilihan dana yang tersedia untuk dilaburkan.
Sila hubungi kami di talian 1300 80 1188 atau emel [email protected] bagi mendapatkan maklumat dan bantuan lanjut.
Ya, boleh. Sila WhatsApp permohonan anda kepada kami di 012-6068685.
Sediakan gambar MyTentera (bahagian depan dan belakang) serta gambar swafoto anda bersama MyTentera.
Semenanjung Malaysia
Sabah & Sarawak
Ya. Pewaris yang sah/Pentadbir harta yang dilantik boleh menuntut dana unit amanah ini dengan melalui proses tuntutan undang-undang.
Ada 2 kategori tuntutan dana:
Sila hubungi pejabat AHAM Capital di talian 1300 80 1188, bagi membuat semakan terlebih dahulu sebelum hadir ke ibu pejabat kami di:
AHAM Asset Management Berhad Ground Floor, Menara Boustead, 69 Jalan Raja Chulan, 50200 Kuala Lumpur
Dokumen-dokumen yang perlu dikemukakan adalah seperti berikut:
Langkah 1: Kumpul semua dokumentasi yang diperlukan dan lengkapkan borang “Deceased Account Claim Form”. Untuk panduan komprehensif, sila rujuk senarai semak tuntutan digariskan dibawah dan arahan yang disediakan dalam Lampiran.
Langkah 2: Serahkan dokumen tuntutan anda melalui kaedah berikut:
Lawati pejabat jualan AHAM yang terdekat dan Khidmat Pelanggan AHAM kami pasukan akan tersedia untuk membimbing anda melalui proses penyerahan.
Harap maklum bahawa kami tidak menerima penyerahan tuntutan melalui e-mel atau Salinan yang diimbas. Walau bagaimanapun, kami menerima salinan asli yang diperakui melalui kurier.
Langkah 3: Selepas semakan menyeluruh dan pengesahan dokumen yang dikemukakan, pelaburan akaun(-akaun) yang didaftarkan di bawah nama si mati akan diproses mengikut arahan khusus anda.
Langkah 4: Hasil penebusan atau unit yang ditetapkan untuk pemindahan akan dikreditkan dengan sewajarnya ke akaun Wakil Peribadi yang dilantik. Proses akan mengambil masa 10 hingga 14 hari perniagaan, bagaimanapun, tempoh mungkin berbeza mengikut jenis dana yang terlibat.
Penyerahan melalui kurier dianggap boleh diterima. Adalah penting bagi pihak yang menuntut memastikan bahawa semua dokumen yang disediakan adalah asli dan telah disahkan sebagai salinan benar. Dokumen-dokumen ini boleh dihantar terus ke pasukan Khidmat Pelanggan AHAM.
Surat Kuasa Mentadbir adalah perintah pembahagian dan pentadbiran harta pusaka yang terletak di bawah bidangkuasa agensi Persekutuan seperti Amanah Raya Berhad, Seksyen Pembahagian Pusaka, Jabatan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian dan Mahkamah Tinggi Sivil bagi menentukan waris/pentadbir yang berhak menerima harta pusaka si mati.
Ia juga dikenali sebagai “Letter of Administration”.
Terdapat 3 agensi yang boleh dirujuk:
*Sila rujuk dengan pihak berkenaan sebelum hadir bagi memastikan dokumen-dokumen yang perlu dibawa bagi proses permohonan Surat Kuasa Mentadbir.
Geran Probet (GP) adalah geran kebenaran yang dikeluarkan Mahkamah Tinggi kepada wasi untuk memberi kuasa kepadanya mentadbir harta pusaka pewasiat.